preloader

عوارض عمل سزارین

عوارض عمل سزارین

عمل سزارین مانند هر عمل جراحی دیگری، هم ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. این عوارض می‌توانند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند و ممکن است مادر یا جنین را با مشکلاتی مواجه کنند. در این مقاله، به بررسی عوارض زایمان سزارین و خطرات احتمالی عمل سزارین برای مادر و نوزاد پرداخته می‌شود.

آیا عمل سزارین خطرناک است؟

عمل سزارین ممکن است از قبل برنامه‌ریزی شده باشد یا اینکه به علت یک فوریت یا مشکل پزشکی به جای زایمان طبیعی انجام شود. بسته به دلیل انجام سزارین و وضعیت سلامتی مادر و جنین، ممکن است سزارین تحت بی‌هوشی کامل یا بی‌حسی موضعی انجام شود.

عمل سزارین به‌خودیِ‌خود جراحی چندان خطرناکی نیست؛ بلکه فوریت‌های پزشکی که منجر به این عمل می‌شوند احتمال بروز مشکل را افزایش می‌دهند. البته عمل سزارین درست مانند هر جراحی دیگر عوارض جانبی کوتاه‌مدت و طولانی‌مدتی دارد.

تجربه، امداد و مراقبتی با عشق

با دکتر فاطمه صالحی

متخصص زنان، زایمان و فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر

زگیل تناسلی زنان با دکتر فاطمه صالحی افر ویژه

آفر ویژه دکتر فاطمه صالحی😍

دکتر فاطمه صالحی، متخصص پریناتولوژی با فوق تخصص در حوزه مراقبت و درمان زنان باردار و نوزادان، خدمات خود را در تهران ارائه می‌دهد. اکنون شما می‌توانید با ارتباط از طریق واتساپ، وی را جهت گرفتن وقت مشاوره ملاقات کرده و از تخفیف 10 درصد نیز بهره‌مند شوید. این فرصت را از دست ندهید و با تماس با دکتر فاطمه صالحی، بهترین جراح متخصص زنان و زایمان به بهترین مشاوره و مراقبت برای مراقبت از سلامت شما و نوزادتان دست پیدا کنید.

واتساپ خانم دکتر فاطمه صالحی
واتساپ خانم دکتر فاطمه صالحی

عوارض سزارین برای مادر چیست؟

عوارض سزارین برای مادر می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

1. عفونت رحم: جراحی رحم بستر مناسبی برای عفونت رحم یا اندومتریت ایجاد می‌کند که ممکن است نیاز به درمان دارویی یا حتی ورود به بیمارستان داشته باشد.

2. خونریزی پس از زایمان: سزارین ممکن است منجر به خونریزی شدید در حین عمل یا پس از آن شود که نیاز به تزریق داروهای متعدد یا حتی جراحی دوباره دارد.

3. حساسیت به داروهای بی‌حسی: برخی از زنان ممکن است حساسیت به داروهای بی‌حسی نشان دهند که ممکن است با واکنش‌های آلرژیک و ناراحت‌کننده همراه باشد.

4. لخته خون: انجام سزارین ممکن است باعث تشکیل لخته خون در سیاهرگ‌های بدن شود که می‌تواند خطرآفرین و حتی زندگی‌تهدید کننده باشد.

5. عفونت زخم: وجود زخم باز احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد که نیاز به مراقبت و درمان مناسب دارد.

6. خطاهای پزشکی: هرچند کمی رخ می‌دهند، اما ممکن است در عمل سزارین خطاهای پزشکی رخ دهد که به آسیب دیدگی اندام‌های دیگر مانند مثانه یا روده منجر می‌شود.

این عوارض به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر می‌توانند مشکلات جدی برای مادر ایجاد کنند و نیاز به مراقبت و درمان حرفه‌ای دارند.

زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی

سزارین برای نوزاد خطرناک است؟

عمل سزارین برای نوزاد هم می‌تواند خطراتی داشته باشد که عبارتند از:

1. بریدگی: بریدگی پوست نوزاد در جریان سزارین ممکن است رخ دهد. در برخی موارد، هنگام ایجاد شکاف در رحم، پوست جنین نیز دچار بریدگی خفیفی می‌شود. این بریدگی‌ها معمولاً جدی نیستند و بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند.

2. مشکلات تنفسی: یکی از عوارض شایع سزارین برای نوزادان زودرس (قبل از هفته ۳۹م)، بروز مشکلات تنفسی است. این مشکلات ممکن است پس از تولد به نوزادها دچار شوند و در برخی موارد نیاز به مراقبت‌های خاص پس از تولد دارند. اگر پس از ترخیص از بیمارستان احساس کردید که نوزاد شما دچار مشکل تنفسی است، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید یا با پزشک مراجعه کنید.

 

ایسنتاگرام دکتر صالحی بهترین متخصص زنان در تهران

پیج اینستاگرام دکتر فاطمه صالحی
پیج اینستاگرام دکتر فاطمه صالحی

چه عواملی خطر عوارض سزارین را افزایش می‌دهد؟

برخی عوامل می‌توانند خطر عوارض عمل سزارین را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

1. چاقی: زنانی که در زمان بارداری چاق هستند، ممکن است دچار مشکلات بیشتری در زمان انجام عمل سزارین شوند، از جمله خطرات خونریزی بیشتر و عفونت‌های بیشتر.

خواندن  سونوگرافی بایوفیزیکال

2. جنین بزرگ و سنگین: وزن بالای جنین می‌تواند سبب کاهش انعقاد خون در مادر و افزایش خطرات مربوط به سزارین شود.

3. طولانی شدن زمان سزارین: اگر عمل سزارین طولانی‌تر از معمول طول بکشد، ممکن است خطرات عوارض آن افزایش یابد.

4. دوقلو یا چندقلوزایی: در مواردی که بارداری دوقلو یا چندقلویی رخ دهد، احتمال نیاز به سزارین بیشتر می‌شود.

5. حساسیت به داروهای بی‌حسی و بی‌هوشی و لاتکس: حساسیت به داروهای مورد استفاده در سزارین می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک و مشکلات دیگری شود.

6. بی‌تحرکی مادران باردار: زنانی که در طول بارداری کمتر حرکت می‌کنند، ممکن است ریسک بیشتری برای انجام سزارین داشته باشند.

7. کم‌خونی مادران باردار: کمبود آهن یا کم‌خونی در زمان بارداری می‌تواند خطرات سزارین را افزایش دهد.

8. زایمان زودرس: زایمان قبل از هفته ۳۷ از بارداری ممکن است نیاز به سزارین را افزایش دهد.

9. دیابت: زنان مبتلا به دیابت در زمان بارداری ممکن است خطرات بیشتری برای انجام سزارین داشته باشند به خصوص اگر دیابت نسبت به کنترل غذایی و دارویی مناسب کنترل نشود.

زگیل تناسلی در زنان

آیا من باید سزارین انجام دهم؟

 برای بعضی موارد انجام عمل سزارین ضروری است. این شامل موارد زیر می‌شود:

1. سر و ته بودن جنین در رحم: هنگام تولد، جنین باید به حالتی در رحم باشد که سر به سمت دهانه رحم باشد، در غیر این صورت انجام عمل سزارین ممکن است لازم باشد.

2. پایین بودن جفت: اگر جفت بیشتر از حد در رحم بالا قرار داشته باشد، انجام سزارین ممکن است توصیه شود.

3. پره‌اکلامپسی (ارتفاع فشار خون بارداری): در صورت بالا بودن فشار خون بارداری و ریسک پره‌اکلامپسی، انجام سزارین ممکن است لازم باشد.

4. عفونت‌های قابل انتقال به نوزاد: مانند هرپس یا HIV، در این صورت انجام سزارین ممکن است پیشنهاد شود تا جلوگیری از انتقال عفونت به نوزاد.

5. کمبود اکسیژن جنین: در صورتی که جنین به کمبود اکسیژن دچار شود، انجام سزارین ممکن است لازم باشد.

6. خونریزی شدید واژینال: در مواردی که خونریزی واژینال شدیدی رخ دهد، انجام سزارین ممکن است ضروری باشد.

در صورت مواجهه با هر یک از این موارد، پزشک معالج احتمالاً دستور انجام عمل سزارین را صادر خواهد کرد. اما اگر احساس می‌کنید که می‌خواهید سزارین انجام دهید ولی موردی از فهم این موارد نمی‌شوید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در مورد عوارض و فواید این روش برای شما و فرزندتان آگاهی دقیقتری داشته باشید.

پیشگیری از بارداری

حرف آخر

عمل سزارین در تعداد کمی از مادران ممکن است عوارض داشته باشد و بسیاری از زنان بدون هیچ مشکلی این عمل را پشت سر می‌گذارند. با این حال، اهمیت بررسی و گفتگو با پزشک قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام این عمل بسیار بالاست.

با پزشک خود درباره عوارض عمل سزارین و احتمالات آن صحبت کرده و هرگونه سوال یا نگرانی را که دارید به او بگویید. پزشک می‌تواند شرایط شما را بررسی کرده و به شما راهنمایی کند که آیا انجام سزارین مناسب است یا نه.

اگر نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان مشوره دریافت کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا تصمیم خود را با اطمینان و اطلاعات کامل‌تری بگیرید.

زگیل تناسلی زنان با متخصص زنان دکتر فاطمه صالحی در تهران

در پایان، حفاظت از سلامت زنان و جنین‌ها برای من به عنوان یک پزشک جراح متخصص زنان و زایمان، یک تعهد عظیم محسوب می‌شود. هدف من ایجاد تجربه‌های ایمن و مطمئن برای هر زن باردار و خانواده‌اش است. در این مسیر، با اطمینان و اعتماد متقابل، هر روز به نقش جذاب و حیاتی که برای سلامت و خوشبختی زنان و خانواده‌ها ایفا می‌کنم، پیش می‌روم. اگر سوال یا نگرانی دارید، همیشه در دسترس هستم تا شما را راهنمایی کنم و حمایت کنم.

با سپاس از شما و آرزوی بهترین‌ها برای سلامتی و شادی برای شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 1 =

سوابق علمی دکتر فاطمه صالحی

  • شرکت در دوره های باز اموزی متخصصان زنان به عنوان سخنران
  • ارائه مقاله در مجلات ISIبا عنوان بررسی اندکس تراکم سرویکس به عنوان شاخص پیشگویی کننده زایمان زودرس
  • سخنران در کارگاه ارزیابی جنین در کنگره جامعه جراحان 1398
  • عضویت در انجمنها و اتحادیه ها:
  • عضو انجمن FMF انگلستان و دارای گواهی دوره های سونوگرافی FMF
  • دارای گواهی نامه کارگاه اکوکاردیو گرافی ونورو سونو گرافی جنین از پرفسور پالادینی