preloader

سونوگرافی بارداری در چه هفته هایی انجام میشود

سونوگرافی بارداری در چه هفته هایی انجام میشود

سونوگرافی در بارداری

سونوگرافی دوران بارداری از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کودک شما بر روی صفحه نمایش استفاده می کند. ارائه دهندگان مراقبت های بارداری از آن برای بررسی سلامت کودک شما و تشخیص برخی از عوارض بارداری استفاده می کنند. اکثر مردم در دوران بارداری دو سونوگرافی انجام می دهند، اما اگر پزشک شما احساس کند که این سونوگرافی از نظر پزشکی ضروری است، ممکن است بیشتر انجام شود.

سونوگرافی بارداری هفته به هفته

چه زمانی در دوران بارداری سونوگرافی انجام می دهید و چرا معمولا انجام می شود؟ در اینجا چیزی است که والدین باردار باید در مورد این اسکن های مهم قبل از تولد بدانند.

در طول سونوگرافی بارداری، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا تکنسین ماهر از یک مبدل پلاستیکی برای انتقال امواج صوتی با فرکانس بالا از طریق رحم شما استفاده می کند. این امواج صوتی سیگنال هایی را به دستگاهی ارسال می کنند که آنها را به تصاویری از کودک شما تبدیل می کند.

اکثر افراد باردار در طول مراقبت های دوران بارداری خود تنها چند سونوگرافی انجام می دهند، اما برخی از آنها بیشتر این سونوگرافی را انجام می دهند. در ادامه بخوانید: شایع ترین انواع سونوگرافی بارداری، چه زمانی ممکن است آنها را انجام دهید و چه چیزی در طول اسکن های قبل از تولد انتظار دارید.

 

چرا افراد سونوگرافی بارداری انجام می دهند؟

با توجه به کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است از سونوگرافی نوزاد به دلایل زیر استفاده کنند:

نظارت بر رشد و تکامل کودک
تشخیص ناهنجاری های مادرزادی
نمونه برداری از پرزهای کوریونی هدایت کننده (CVS) یا آمنیوسنتز
کمک به پیش بینی موعد مقرر
تعیین اینکه آیا چند قلو حمل می کنید یا خیر
نشان دادن موقعیت جفت شما
تخمین اندازه کودک
اندازه گیری مایع آمنیوتیک
آشکار کردن اندام تناسلی کودک

در دوران بارداری به چند سونوگرافی نیاز دارید؟

حاملگی های بدون عارضه معمولاً سونوگرافی کمتری نسبت به بارداری های پرخطر دارند، اما تعداد سونوگرافی هایی که در طول بارداری دریافت می کنید متفاوت است. عواملی که بر تعداد سونوگرافی هایی که دریافت می کنید تأثیر می گذارد شامل اولویت شما، پروتکل استاندارد ارائه دهنده شما، دسترسی به دستگاه سونوگرافی، سابقه پزشکی و عوارض بارداری است.

سه ماهه اول (هفته 0-12):

هفته 6-8: اولین سونوگرافی، همچنین به عنوان سونوگرافی اول شناخته می شود

هدف اولیه سونوگرافی اول تایید بارداری و تاریخ زایمان است. تصویر سیاه و سفیدی از یک کیسه کوچک حاملگی در رحم و قطب جنین را مشاهده خواهید کرد که اولین نشانه رشد جنین است. در اولین سونوگرافی است که به احتمال زیاد ضربان قلب کودک خود را خواهید شنید! پزشک شما همچنین می‌تواند تشخیص دهد که چند فرزند دارید یا خیر، سن را تخمین بزند و تأیید کند که کودک شما به درستی در رحم رشد می‌کند.

سه ماهه دوم (هفته 13-26):

اگر تا این مرحله بارداری سالمی داشته اید، این دومین سونوگرافی شما خواهد بود. تصویر واضح‌تر و دقیق‌تری از کودک خود خواهید دید و متوجه می‌شوید که آیا دختر دارید یا پسر! پزشک شما می‌تواند در این مرحله از رشد کودک شما مواردی از جمله اندازه، رشد مناسب مغز و سایر اندام‌ها، ضربان قلب، رشد جفت، سطح مایع آمنیوتیک و نقایص احتمالی مادرزادی را تعیین کند.

سونوگرافی شفافیت نوکال (هفته 10 تا 13)

سونوگرافی شفافیت نوکال (NT) در حدود هفته های 10 تا 13 بارداری انجام می شود. به گفته ACOG، این سونوگرافی فضای پشت گردن جنین را اندازه گیری می کند. اندازه گیری های غیر طبیعی می تواند نشان دهنده سندرم داون و سایر ناتوانی های مادرزادی قلب، شکم و اسکلت باشد. علاوه بر سونوگرافی شکم، غربالگری NT شامل اندازه گیری هورمون ها و پروتئین ها با آزمایش خون است.

سونوگرافی نیمه شفاف برای همه افراد باردار اختیاری است. گاهی اوقات، افراد این سونوگرافی را برای کاهش نگرانی در مورد سلامت کودک خود انتخاب می کنند. در موارد دیگر، اگر در معرض خطر عوارض هستید یا سابقه خانوادگی اختلالات مادرزادی دارید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آن را توصیه کند.

علاوه بر غربالگری ناهنجاری‌ها، این سونوگرافی بارداری می‌تواند اطلاعاتی مشابه با اسکن قبلی ارائه دهد، از جمله تاریخ تخمینی زایمان، “طول تاج تاج” کودک شما (اندازه‌گیری از سر تا پایین)، تعداد نوزادان در رحم، و فعالیت قلبی جنین

 

اسکن آناتومی (هفته ۱۸ تا ۲۲)

به گفته ACOG، این سونوگرافی دقیق بارداری معمولا بین هفته های 18 تا 22 در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود.

خواندن  سونوگرافی جنین

جین چوئه، MD، مدیر تشخیص و درمان پیش از تولد در می گوید: در طول اسکن آناتومی، که سونوگرافی سطح II نیز نامیده می شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ضربان قلب کودک شما را بررسی می کند و به دنبال ناهنجاری در مغز، قلب، کلیه ها و کبد می شود. بیمارستان کودکان لوسیل استنفورد، در پالو آلتو، کالیفرنیا.

آنها همچنین انگشتان دست و پاهای کودک شما را می شمارند، جفت را بررسی می کنند و سطح مایع آمنیوتیک را اندازه گیری می کنند. و احتمالاً می توانند اندام تناسلی کودک شما را ببینند تا جنسیت کودک شما را حدس بزنند، اگرچه این یک اسلم دانک نیست. اگر نمی خواهید در مورد دستگاه تناسلی نوزاد خود بدانید، حتماً قبل از موعد به تکنسین اطلاع دهید.

 

سونوگرافی جنین

سه ماهه سوم (شروع هفته 27):

آخرین سونوگرافی جنین شما معمولاً در حدود هفته 20، نزدیک به پایان سه ماهه دوم بارداری شما انجام می شود. با این حال، اگر در اسکن‌های قبلی نگرانی‌هایی وجود داشته باشد، مانند سلامت جفت، سطوح پایین مایع آمنیوتیک، خونریزی و انقباضات اولیه، پزشک شما احتمالاً سونوگرافی‌های اضافی را برای نظارت دقیق‌تر بر رشد کودک شما تجویز می‌کند.

بسیاری از والدین آینده نیازی به سونوگرافی در سه ماهه سوم ندارند. اما اگر بارداری شما پرخطر در نظر گرفته شود – یا اگر در سه ماهه اول یا دوم غربالگری انجام ندادید – ممکن است توصیه شود.

به عنوان مثال، اگر فشار خون بالا، خونریزی، سطوح پایین مایع آمنیوتیک، انقباضات زودرس دارید یا بالای 35 سال سن دارید، پزشک ممکن است سونوگرافی با وضوح پایین در مطب را در برخی از ویزیت های بارداری در سه ماهه سوم برای اطمینان خاطر انجام دهد. دکتر چوئه می گوید.

علاوه بر این، اگر در اسکن قبلی مشخص شد جفت شما نزدیک دهانه رحم است یا آن را پوشانده است (به نام جفت سرراهی)، برای نظارت بر موقعیت آن به سونوگرافی های اضافی نیاز خواهید داشت.

سونوگرافی نوزاد برای شرایط خاص

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است سونوگرافی را در دوران بارداری خارج از شرایط ذکر شده در بالا توصیه کند. برای مثال، سونوگرافی ممکن است نشان داده شود اگر شرایط سلامت خاصی دارید که نیاز به نظارت خاص دارد یا اگر روشی دارید که از راهنمایی اولتراسوند استفاده می کند.

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر یک آزمایش تصویربرداری ویژه است که حرکت خون را در عروق نشان می دهد. در بارداری، سونوگرافی داپلر می تواند به تعیین اینکه آیا خون نوزاد شما به درستی در گردش است یا خیر، کمک می کند. بر اساس بررسی کاکرین، سونوگرافی داپلر در حاملگی های پرخطر ممکن است خطر مرگ پری ناتال و مداخلات مامایی را کاهش دهد.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است سونوگرافی داپلر جنین را در شرایط زیر توصیه کند:

شما دیابت دارید
فشار خون بالا دارید
مشکلات قلبی یا کلیوی دارید
جفت به درستی رشد نمی کند
مشکوک به مشکلات رشد جنین

مانیتورهای دستی ضربان قلب جنین نیز از فناوری داپلر استفاده می کنند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً از این دستگاه ها برای نظارت بر ضربان قلب کودک شما در طول معاینات قبل از زایمان و زایمان استفاده می کنند. در حالی که این ها بدون نسخه در دسترس هستند، سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه می کند به دلیل عدم نظارت و قرار گرفتن در معرض سونوگرافی غیر ضروری، از آنها در خانه استفاده نکنید.

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

اگر نمی دانید که آیا و چه زمانی باید سونوگرافی 3 بعدی یا 4 بعدی انجام دهید، این سونوگرافی معمولا بین 24 تا 34 هفته انجام می شود و بهترین تصویربرداری در هفته های 27 تا 32 انجام می شود. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که این تصاویر “زندگی واقعی” را فقط در مراکز پزشکی تخصصی دریافت کنید. مگر اینکه از نظر پزشکی مشخص شود، بیمه احتمالاً این هزینه را پوشش نخواهد داد.

به یاد داشته باشید، هیچ دو بارداری دقیقاً یکسان نیستند و این اشکالی ندارد! آنچه مهم است – چه در اولین اسکن ضربان قلب کودک خود را بشنوید و چه جنسیت خود را در هفته 18 تا 20 مشخص کنید – این است که سونوگرافی ها برای نظارت بر سلامت شما و کودکتان طراحی شده اند. در باپتیست هلث درباره بچه دار شدن بیشتر بیاموزید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

سوابق علمی دکتر فاطمه صالحی

  • شرکت در دوره های باز اموزی متخصصان زنان به عنوان سخنران
  • ارائه مقاله در مجلات ISIبا عنوان بررسی اندکس تراکم سرویکس به عنوان شاخص پیشگویی کننده زایمان زودرس
  • سخنران در کارگاه ارزیابی جنین در کنگره جامعه جراحان 1398
  • عضویت در انجمنها و اتحادیه ها:
  • عضو انجمن FMF انگلستان و دارای گواهی دوره های سونوگرافی FMF
  • دارای گواهی نامه کارگاه اکوکاردیو گرافی ونورو سونو گرافی جنین از پرفسور پالادینی