preloader

ارگاسم در زنان؟چگونه به ارگاسم برسیم؟

ارگاسم در زنان؟چگونه به ارگاسم برسیم؟

انواع ارگاسم در زنان به صورت گسترده ای رخ می دهد و دخول واژینال تنها یک راه برای رسیدن به این حالت لذت بخش نیست. روش های تحریک مختلف دیگر نیز برای ایجاد ارگاسم در زنان وجود دارد. مهم است به یاد داشت که در هر رابطه، ارگاسم به طور ثابت و یکنواخت رخ نمی دهد؛ اما نداشتن تجربه ی ارگاسم به طور مکرر ممکن است به یک چالش تبدیل شود.

در این مقاله، انواع مختلف ارگاسم در زنان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با راه های مختلف برای رسیدن به این حالت آشنا خواهید شد. توصیه می شود که نظرات و مشاوره های دکتر فاطمه صالحی، که یک  دکتر فاطمه صالحی متخصص زنان و زوج درمانگر معتبر است، را در این زمینه مطالعه کنید.

ارگاسم در زنان چیست؟

ارگاسم در زنان به عنوان اوج هیجان جنسی معمولاً در نظر گرفته می شود و در زنان به معنای تخلیه ی تنش و هیجان های جنسی تعبیر می شود. این تجربه در زنان از ابعاد مختلف قابل بررسی و تعریف است.

پزشکان ارگاسم در زنان را با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی که در حین تحریک جنسی رخ می دهد توصیف می کنند؛ اما روانشناسان بر تأکید تغییرات عاطفی و شناختی آن تاکید دارند. هرچند تعریف جامع و یکسانی برای ارگاسم در زنان موجود نیست، اما به نظر می رسد که ارگاسم مجموعه ای از تغییرات جسمی، عاطفی و شناختی است.

تجربه، امداد و مراقبتی با عشق

با دکتر فاطمه صالحی

متخصص زنان، زایمان و فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر

ارگاسم در زنان با دکتر فاطمه صالحی

آفر ویژه دکتر فاطمه صالحی😍

دکتر فاطمه صالحی، متخصص پریناتولوژی با فوق تخصص در حوزه مراقبت و درمان زنان باردار و نوزادان، خدمات خود را در تهران ارائه می‌دهد. اکنون شما می‌توانید با ارتباط از طریق واتساپ، وی را جهت گرفتن وقت مشاوره ملاقات کرده و از تخفیف 10 درصد نیز بهره‌مند شوید. این فرصت را از دست ندهید و با تماس با دکتر فاطمه صالحی، به بهترین مشاوره و مراقبت برای مراقبت از سلامت شما و نوزادتان دست پیدا کنید.

مراحل چرخه جنسی در زنان

برای درک ارگاسم در زنان، لازم است مراحل چرخه ی جنسی زنان را شناسایی کنیم. طبق مدل مستر-جانسون، این مراحل شامل ۴ فاز هیجان و تحریک جنسی، اوج لذت، ارگاسم و بازگشت به حالت اولیه می شوند. در ادامه به تفصیل به شرح این مراحل پرداخته می شود.

هیجان و تحریک جنسی

زمانی که یک خانم از نظر جسمی یا روانی تحریک می شود، عروق خونی در ناحیه ی تناسلی به وسیله توسعه و گسترش باز می شوند و جریان خون به این ناحیه افزایش می یابد. این افزایش در جریان خون باعث متورم شدن دیواره ی واژن و ایجاد محیط مرطوب در آن می گردد.

در این مرحله، ضربان قلب، تنفس و فشار خون افزایش می یابد. انبساط عروق خونی (گشادشدن) باعث بروز برافروختگی در نقاط مختلف بدن، به ویژه گردن و قسمت قفسه ی سینه، می شود (که باعث قرمزی گردن و قسمت قفسه ی سینه می شود).

اوج لذت

با افزایش جریان خون به ناحیه تحتانی، واژن به سختی در می آید و اندازه پستان ها تا ۲۵ درصد افزایش می یابد. نوک پستان ها برجسته تر و با حالت مستقیم تری ظاهر می شود. کلیتوریس به داخل کشیده شده و به نظر می آید که ناپدید شده است.

رسیدن به ارگاسم

برای تحقق ارگاسم در زنان، عضلات ناحیه تناسلی با حرکات ریتمیک به صورت منظبط انقباض می کنند. زمان میان هر انقباض تقریباً ۰.۸ ثانیه است. لحظه ارگاسم در زنان معمولاً کمی بیشتر از مردان بوده و حدوداً ۱۳ تا ۵۱ ثانیه طول می کشد. در مقایسه با مردان، خانم ها اغلب دوره ی بهبودی معینی ندارند و در صورت تحریک دوباره، توانایی رسیدن به ارگاسم های بیشتری را دارند.

بازگشت

این مرحله بخش پایانی از چرخه جنسی است که با کاهش تورم، آرام شدن ضربان قلب و تنفس همراه می شود و در واقع، زن به حالت پیش از اثار تحریک بر میگردد.

نشانه های به ارگاسم رسیدن زنان

تجربه ارگاسم در زنان از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و هیچگاه نباید خود را با دیگران مقایسه کنید. همچنین، ممکن است در هر رابطه جنسی تحقق ارگاسم به چالش برخورده و گاهاً ممکن باشد که به سختی یا حتی به طور موقت غیرممکن باشد. بنابراین، انتظار داشتن رسیدن به ارگاسم در زنان هر بار در یک رابطه به نظر نامعقول می آید. علائمی که به رسیدن به ارگاسم زنان اشاره دارند ممکن است عبارت باشند از:

– بروز تغییرات در نوک پستان‌ها
– افزایش ضربان قلب
– افزایش نرمال تنفس
– تجربه تعریق فزاینده
– بروز برافروختگی، به ویژه در قسمت‌های گردن و قفسه سینه
– خروج مایع از ناحیه تناسلی
– نشانه‌های رفتاری مانند گریه یا نیاز به آغوش و حمایت.

انواع ارگاسم در زنان

به دلیل عدم توافق محققین درباره تعریف دقیق ارگاسم در زنان، چندین طبقه بندی برای آن ارائه شده است.

طبق نظر زیگموند فروید، متخصص روانشناسی، ارگاسم زنان به دو نوع ارگاسم واژینال و ارگاسم کلیتورال تقسیم می شود. از سوی دیگر، پژوهشگر دیگری به نام بتی داد سون ارگاسم در زنان را به چندین دسته تقسیم کرده است.

1. ارگاسم ترکیبی: در این نوع، ارگاسم از ترکیب چند ارگاسم باهم به وجود می آید.
2. ارگاسم چندگانه: در این حالت، چندین ارگاسم در زنان در مدت زمان کوتاه رخ می دهد.
3. ارگاسم فشاری: این نوع ارگاسم از طریق تحریک غیرمستقیم ایجاد می شود.
4. ارگاسم آرام‌بخش: در این نوع، ارگاسم همراه با آرامش تجربه می‌شود.
5. ارگاسم فانتزی یا تخیلی: این نوع ارگاسم تنها با تخیل و در ابعاد ذهنی ایجاد می شود.
6. ارگاسم نقطه ی جی: نقطه‌ی جی در زنان یک ناحیه حساس و شهوت انگیز در واژن است که تحریک آن در برخی از زنان به ارگاسم منجر می شود.

خواندن  عمل همزمان سزارین و زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی

ارگاسم کلیتورال

اعضای تناسلی خارجی زنان شامل لب های بزرگ و کوچک، کلیتوریس، مدخل واژن، مجرای ادرار، غدد بارتولین و دیگر اجزاء می شود. لب های کوچک اطراف واژن را محاصره کرده اند و کلیتوریس در نقطه ای قرار دارد که لب های بزرگ به هم می پیوندند.

ممکن است کلیتوریس از منظر برخی جنبه ها با اعضای تناسلی مردان مقایسه شود؛ اما باید توجه داشت که کلیتوریس به عنوان یکی از اجزاء اصلی اعضای تناسلی زنان، نقشی در فرآیند تولید مثل ندارد.

کلیتوریس به عنوان یک ناحیه بسیار حساس در برابر لمس و تحریک در زنان شناخته می شود. در طول فعالیت جنسی، ممکن است این ناحیه بزرگ تر شود و به وسیله تحریک به ارگاسم زنانه منجر گردد.

لازم به ذکر است که رابطه واژینال (دخولی) همیشه به ارگاسم در زنان منتهی نمی شود، و برای برخی از زنان، تحریک کلیتوریس می تواند تنها مسیری باشد که به لذت جنسی برسند.

فواید ارگاسم

ممکن است شما در اینترنت درباره فواید رسیدن به ارگاسم در زنان برای پوست، مو، و سلامت بدن خوانده اید؛ اما باید آگاه باشید که هنوز شواهد علمی معتبری برای این فواید وجود ندارد. تاکنون، پژوهشگران هیچ ارتباط مستقیمی بین ارگاسم و بهبود سلامتی نگرفته اند.

ارگاسم در زنان یک حالت لذت بخش است و لذت جنسی از جمله فواید احتمالی آن محسوب می شود. رابطه‌ی جنسی مطلوب و متقابل می تواند در کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی، بهبود خلق و خو و بهبود روابط فردی تأثیرگذار باشد.

نیاز به رسیدن به ارگاسم برای باروری الزامی نیست؛ اما شواهد محدودی نشان می دهند که ارگاسم ممکن است به بهبود قدرت باروری زنان کمک کند.

عوامل مؤثر در به ارگاسم رساندن زنان

عدم موفقیت در رساندن زنان به ارگاسم، به ویژه زنانی که پیش‌تر این تجربه را داشته‌اند، ممکن است به عوامل زیر بازگردد:

1. تغییرات هورمونی، به خصوص پس از زایمان یا در دوران یائسگی.
2. بیماری‌ها و شرایط پزشکی.
3. درد حین رابطه جنسی.
4. کمبود تحریک از سوی همسر یا شریک جنسی.
5. مصرف برخی داروها، از جمله داروهای ضدافسردگی.
6. ترس و نگرانی درباره رابطه جنسی.
7. کاهش اعتماد به نفس.
8. مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار.
9. خشکی واژن.
10. تجربه استرس و فشار عاطفی.
11. مشکلات ارتباطی با همسر یا شریک جنسی.
12. بالا رفتن سن و تغییرات فیزیولوژیکی آن.

روزهای کاری کلینیک دکتر فاطمه صالحی

ارگاسم در زنان چقدر طول می‌کشد؟

در یک مطالعه تازه انجام‌شده در سال ۲۰۲۰، مدت زمان لازم برای رسیدن به ارگاسم در خانم ها تخمین زده شده است و به میانگین ۱۳.۴۶ دقیقه اشاره کرده‌اند. در این تحقیق از یک کرونومتر برای اندازه‌گیری زمان رسیدن به ارگاسم در زنان استفاده شده است.

این تحقیق به مدت ۸ هفته بر روی ۶۴۵ خانم از ۲۰ کشور مختلف صورت گرفته که متوسط سن آن‌ها ۳۰ سال بود.

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که رابطه دخولی یا واژینال بهترین روش برای رساندن خانم‌ها به هیجان و لذت جنسی نیست و تنها ۳۱.۴ درصد از زنان از این راه به ارگاسم دست یافتند. برعکس، ۶۸.۴ درصد از خانم‌ها برای رسیدن به ارگاسم به فعالیت‌هایی مانند بوسیدن یا لمس سایر نقاط بدن نیاز داشتند.

زنان چگونه به ارگاسم میرسند؟

تجربه ارگاسم در زنان به اشکال مختلفی اتفاق می‌افتد. تمام زنان به وسیله روش واژینال (با دخول) به ارگاسم نمی‌رسند. در هنگام ارگاسم، تغییراتی در سراسر بدن رخ می‌دهد. به‌طورکلی، چرخه پاسخ جنسی شامل چهار مرحله تحریک، اوج لذت، ارگاسم و فرونشینی است، که در این مقاله به تفصیل به توضیح آن پرداخته‌ایم.

چگونه همسرم را به ارگاسم برسانم؟

همراهان گرامی مجله سلامت دکتر فاطمه صالحی، شما نیز می‌توانید سوالات خود را در خصوص موضوع این مقاله را در بخش نظرات مطرح کنید. تیم متخصصان ما در تلاش است تا در کمترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ دهد.

حرف آخر با دکتر فاطمه صالحی

تجربه‌ی ارگاسم در زنان ممکن است به نظر پیچیده‌تر از مردان بیاید؛ اما واقعیت این است که برای رسیدن به ارگاسم، نیاز است تا بدن خود را بهتر بشناسیم و به یاد داشته باشیم که این تجربه همواره از طریق دخول اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، امتحان روش‌های مختلف و بی‌تردید ابراز خواسته‌های جنسی در رابطه بسیار مهم است. مهمترین نکته این است که احساس نگرانی نکنیم.

همچنین حفظ رضایت در روابط جنسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که احساس رضایت کافی ندارید، بهتر است از خدمات مشاوره‌ای مثل مشاوران جنسی یا سکس‌تراپیست‌ها بهره‌مند شوید. زیرا عدم رضایت جنسی می‌تواند سبب مشکلات جدی در زندگی زناشویی شود.

ارگاسم در زنان با متخصص زنان دکتر فاطمه صالحی در تهران

در پایان، حفاظت از سلامت زنان و جنین‌ها برای من به عنوان یک پزشک جراح متخصص زنان و زایمان، یک تعهد عظیم محسوب می‌شود. هدف من ایجاد تجربه‌های ایمن و مطمئن برای هر زن باردار و خانواده‌اش است. در این مسیر، با اطمینان و اعتماد متقابل، هر روز به نقش جذاب و حیاتی که برای سلامت و خوشبختی زنان و خانواده‌ها ایفا می‌کنم، پیش می‌روم. اگر سوال یا نگرانی دارید، همیشه در دسترس هستم تا شما را راهنمایی کنم و حمایت کنم.

با سپاس از شما و آرزوی بهترین‌ها برای سلامتی و شادی برای شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

سوابق علمی دکتر فاطمه صالحی

  • شرکت در دوره های باز اموزی متخصصان زنان به عنوان سخنران
  • ارائه مقاله در مجلات ISIبا عنوان بررسی اندکس تراکم سرویکس به عنوان شاخص پیشگویی کننده زایمان زودرس
  • سخنران در کارگاه ارزیابی جنین در کنگره جامعه جراحان 1398
  • عضویت در انجمنها و اتحادیه ها:
  • عضو انجمن FMF انگلستان و دارای گواهی دوره های سونوگرافی FMF
  • دارای گواهی نامه کارگاه اکوکاردیو گرافی ونورو سونو گرافی جنین از پرفسور پالادینی