preloader

سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلی دائمی و یا قابل حل؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلی دائمی و یا قابل حل؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلی دائمی و یا قابل حل؟

 

مقدمه:

اختلالات مربوط به عادت ماهیانه، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که هر خانمی در طول زندگی خود با آن درگیر می شود. اختلال در چرخه پریود، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما یکی از شایع‌ترین دلایل این اتفاق، سندرم تخمدان پلی کیستیک است. می‌توان گفت که این سندرم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنانه است که از شیوع بالایی نیز برخوردار است. در حال ‌حاضر اطلاعات کاملی درباره این اختلال زنان در دسترس نیست. اما تاکنون برخی از دلایل ایجاد این سندرم و همچنین روش‌های درمان سندرم پلی کیستیک، شناخته ‌شده است. دکتر فاطمه صالحی، در این مقاله توضیحات جامعی درباره این بیماری داده است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها و اختلالات هورمونی در بانوان است. این سندرم تا پیش ‌از سن یائسگی بروز پیدا می‌کند. عملکرد طبیعی بدن خانم‌ها، به این صورت است که هر ماه سه الی چهار فولیکول در تخمدان ها رشد کرده و در نهایت یک تخمک آزاد می‌شود که به این فرایند تخمک گذاری گفته می‌شود. در صورتی ‌که تخمک آزاد شده، به رحم منتقل نشود، به شکل کیست در تخمدان باقی می‌ماند. تجمع این کیست‌ها، در نهایت باعث بروز پلی کیستیک می‌شود. این اتفاق باعث به وجود آمدن اختلالات مختلفی در بدن بانوان می‌شود. هنوز علت دقیقی برای این اختلال کشف نشده است اما برخی از عوامل تأثیر بیشتری در ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند که در قسمت‌های بعدی مقاله به آن‌ها اشاره شده ‌است.

علل ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک

تا به ‌حال دلایل زیادی برای ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته شده‌اند. معمولاً مبتلایان به این مشکل، از یک یا چند مورد این موارد برخوردار هستند. در ادامه مهم‌ترین دلایل ایجادسندرم تخمدان پلی کیستیک، ذکر شده‌اند.

  • وراژت: یکی از دلایل مهم ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک، وراثت است. این اتفاق زیاد مشاهده می‌شود که چند نسل از یک خانواده به این اختلال مبتلا هستند.
  • افزایش اندوژن: آندوژن یک هورمون مردانه است که به میزان خیلی کمی در بدن خانم‌ها نیز وجود دارد. اما افزایش بیش‌ از حد این هورمون در بدن، می‌تواند باعث ایجاد سندرم پلی کیستیک شود.
  • اضافه وزن: یکی دیگر از عوامل مؤثر بر این سندرم، اضافه وزن است. معمولاً این اختلال در کسانی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند بیشتر دیده می‌شود.
خواندن  در سونوگرافی بارداری چه چیزهایی بررسی میشود.

راه های پیشگیری و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

تا به امروز روش قطعی برای درمان سندرم پلی کیستیک در نظر گرفته نشده است. اما روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد که به کنترل این سندرم کمک می‌کند. بیماران مبتلا به این مشکل، با انجام این روش‌ها تا حد زیادی می‌توانند  اختلالات مربوط به این سندروم را کنترل کنند. در ادامه این بخش، روش‌های درمان سندرم پلی کیستیک به ‌صورت کامل توضیح داده شده‌اند.

  • درمان دارویی: مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، باید برای کنترل این مشکل به پزشک مراجعه کنند تا متناسب با مشکلشان دارو دریافت کنند. معمولاً پزشکان برای کنترل این سندرم، از داروهای ضد بارداری که به کاهش آندوژن و تنظیم استروژن می‌انجامند، استفاده می‌کنند.
  • رژیم غذایی مناسب: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف شکر و کربوهیدرات، بر افزایش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار مؤثراند. مبتلایان به این بیماری، باید مصرف این‌گونه از غذاها را محدود کنند.
  • ورزش: از دیگر عوامل مؤثر کنترل و درمان این سندروم، ورزش کردن است. انجام ورزش‌های مناسب، به کنترل هورمون‌های بدن کمک می‌کند و از عوارض مربوط به سندرم پلی کیستیک جلوگیری می‌کند.
  • کنترل وزن: مبتلایان به این اختلال برای درمان سندروم پلی کیستیک باید تلاش کنند که همواره وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنند.

سخن پایانی

این سندروم، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنانه است که به ‌علت تغییرات هورمونی به وجود می‌آید. تقریباً ده درصد از زنان، به این سندرم مبتلا هستند. سندرم پلی کیستیک، معمولاً براثر وراثت، افزایش آندوژن و یا اضافه وزن به وجود می‌آید. البته ممکن است که دلایل دیگری نیز باعث به وجود آمدن این سندرم شوند اما دلایل گفته ‌شده مؤثرترین آن‌ها هستند. مبتلایان به این مشکل برای پیشگیری و کنترل عوارض ناشی از آن، می توانند با مراجعه به پزشک می‌توانند از درمان دارویی استفاده کنند. همچنین مبتلایان، با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانند این سندرم را کنترل کنند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهار =

سوابق علمی دکتر فاطمه صالحی

  • شرکت در دوره های باز اموزی متخصصان زنان به عنوان سخنران
  • ارائه مقاله در مجلات ISIبا عنوان بررسی اندکس تراکم سرویکس به عنوان شاخص پیشگویی کننده زایمان زودرس
  • سخنران در کارگاه ارزیابی جنین در کنگره جامعه جراحان 1398
  • عضویت در انجمنها و اتحادیه ها:
  • عضو انجمن FMF انگلستان و دارای گواهی دوره های سونوگرافی FMF
  • دارای گواهی نامه کارگاه اکوکاردیو گرافی ونورو سونو گرافی جنین از پرفسور پالادینی