preloader

در سونوگرافی بارداری چه چیزهایی بررسی میشود.

در سونوگرافی بارداری چه چیزهایی بررسی میشود.

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی است. تصویر اولتراسوند سونوگرافی نامیده می شود. اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر یا ویدیوهای بلادرنگ از اندام های داخلی یا سایر بافت های نرم مانند رگ های خونی استفاده می کند.

سونوگرافی به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این امکان را می دهد تا جزئیات بافت های نرم داخل بدن شما را بدون ایجاد برش (برش) “ببینند”. و برخلاف اشعه ایکس، اولتراسوند از اشعه استفاده نمی کند.

اگرچه اکثر مردم سونوگرافی را با بارداری مرتبط می‌دانند، اما ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از سونوگرافی برای موقعیت‌های مختلف و برای بررسی چندین بخش مختلف داخل بدن شما استفاده می‌کنند.

اسکن اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از ساختارهای داخلی بدن فرد استفاده می کند. پزشکان معمولاً از اولتراسوند برای مطالعه جنین در حال رشد (کودک متولد نشده)، اندام‌های شکم و لگن، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها یا قلب و عروق خونی استفاده می‌کنند. نام های دیگر اسکن اولتراسوند عبارتند از سونوگرافی یا (هنگام تصویربرداری از قلب) اکوکاردیوگرام.

دستگاه اولتراسوند امواج صوتی با فرکانس بالا را به سمت ساختارهای داخلی بدن مورد بررسی هدایت می کند. صداهای منعکس شده یا پژواک ها برای ایجاد تصویری که روی مانیتور قابل مشاهده است ضبط می شود. امواج صوتی از یک کاوشگر کوچک دستی ساطع و دریافت می شوند. فرکانس بالای صدا به این معنی است که گوش انسان نمی تواند آن را بشنود – به همین دلیل به آن اولتراسوند می گویند.

اسکن اولتراسوند معمولاً غیر تهاجمی است (از خارج از بدن انجام می شود). با این حال، برخی از اسکن ها با یک پروب مخصوص انجام می شود که در واژن فرد (برای برخی از معاینات مامایی یا لگن)، رکتوم (برای برخی از معاینات پروستات) یا مری (برای برخی از معاینات قلب) قرار می گیرد. گاهی اوقات، پزشکان از اسکن اولتراسوند برای نظارت و هدایت روش های تهاجمی مانند بیوپسی از سینه یا غده تیروئید فرد استفاده می کنند.

روش سونوگرافی

اگر در حال انجام سونوگرافی بالای شکم هستید، باید روی میز معاینه یا تخت دراز بکشید. تکنسین سونوگرافی، که به عنوان سونوگرافیست شناخته می شود، مقداری ژل را روی پوست شما قرار می دهد تا تماس بهتری بین بدن شما و پروب سونوگرافی ایجاد کند. سپس پروب دستی را روی پوست شما بالای ناحیه بدن، اندام یا بافتی که در حال مطالعه است قرار می دهند.

تصاویر دو بعدی (یا گاهی اوقات سه بعدی) فوراً روی یک مانیتور نشان داده می شوند.

سایر انواع سونوگرافی ممکن است به روش کمی متفاوت نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، زنی که تحت بررسی لگن خود قرار می گیرد، ممکن است یک اسکن ترانس واژینال انجام دهد که شامل قرار دادن یک پروب سونوگرافی ویژه در واژن به جای (یا همچنین) اسکن از طریق جلوی لگن است.

سونوگرافی چگونه انجام میشود.

در طول سونوگرافی، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دستگاهی به نام مبدل یا کاوشگر را از ناحیه ای از بدن شما یا داخل دهانه بدن عبور می دهد. ارائه دهنده یک لایه نازک از ژل را روی پوست شما اعمال می کند تا امواج اولتراسوند از طریق ژل از مبدل و به بدن شما منتقل شود.

این کاوشگر جریان الکتریکی را به امواج صوتی با فرکانس بالا تبدیل می کند و امواج را به بافت بدن شما می فرستد. شما نمی توانید امواج صوتی را بشنوید.

امواج صوتی از ساختارهای داخل بدن شما منعکس می شوند و به کاوشگر باز می گردند، که امواج را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. سپس یک کامپیوتر الگوی سیگنال‌های الکتریکی را به تصاویر یا ویدیوهای بلادرنگ تبدیل می‌کند که روی صفحه‌نمایش کامپیوتر در نزدیکی نمایش داده می‌شوند.

خواندن  بیماری های زنان

سونوگرافی

انواع مختلف سونوگرافی چیست؟

سه دسته اصلی تصویربرداری اولتراسوند وجود دارد که عبارتند از:

سونوگرافی بارداری (سونوگرافی قبل از تولد).
سونوگرافی تشخیصی
راهنمای سونوگرافی برای روش ها.

 

سونوگرافی بارداری

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب از سونوگرافی (اغلب سونوگرافی قبل از تولد یا زایمان نامیده می شود) برای نظارت بر شما و جنین در دوران بارداری استفاده می کنند.

ارائه دهندگان از سونوگرافی قبل از تولد برای موارد زیر استفاده می کنند:

تایید کنید که باردار هستید
بررسی کنید که آیا بیش از یک جنین باردار هستید یا خیر.
مدت زمان بارداری و سن حاملگی جنین را تخمین بزنید.
رشد و وضعیت جنین را بررسی کنید.
حرکت جنین و ضربان قلب را ببینید.
شرایط مادرزادی (نقایص مادرزادی) در مغز جنین، نخاع، قلب یا سایر قسمت های بدن جنین را بررسی کنید.
مقدار مایع آمنیوتیک را بررسی کنید.

اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی سونوگرافی را در هفته 20 بارداری توصیه می کنند. این آزمایش رشد و تکامل جنین را در دوران بارداری بررسی می کند. این سونوگرافی ممکن است جنسیت بیولوژیکی جنین را نیز نشان دهد. اگر می خواهید جنسیت را بدانید یا نمی خواهید به تکنسین خود بگویید.

ارائه‌دهنده شما ممکن است اسکن‌های اضافی را برای دریافت پاسخ به هر گونه سؤال یا نگرانی، مانند احتمال ابتلا به بیماری‌های مادرزادی، سفارش دهد.

سونوگرافی تشخیصی

ارائه دهندگان از سونوگرافی های تشخیصی برای مشاهده قسمت های داخلی بدن شما استفاده می کنند تا ببینند آیا مشکلی وجود دارد یا به درستی کار نمی کند. آن‌ها می‌توانند به ارائه‌دهنده شما کمک کنند تا در مورد آنچه باعث طیف گسترده‌ای از علائم، مانند درد غیرقابل توضیح، توده‌ها (توده‌ها) یا آنچه ممکن است باعث آزمایش خون غیرطبیعی شود، اطلاعات بیشتری کسب کند.

برای اکثر معاینات سونوگرافی تشخیصی، تکنسین مبدل (پروب) را روی پوست شما قرار می دهد. در برخی موارد، آنها ممکن است نیاز داشته باشند که پروب را در داخل بدن شما قرار دهند، مانند واژن یا راست روده.

نوع سونوگرافی تشخیصی شما به جزئیات مورد شما بستگی دارد.

 

راهنمای سونوگرافی برای روش ها

گاهی اوقات ارائه دهندگان از سونوگرافی برای انجام دقیق برخی از روش ها استفاده می کنند. یکی از کاربردهای رایج اولتراسوند هدایت قرار دادن سوزن به نمونه مایع یا بافت از موارد زیر است:

تاندون ها
مفاصل.
ماهیچه ها

 

مراقبت از خود در خانه بعد از سونوگرافی

خود اسکن اولتراسوند در صورت وجود، نباید درد زیادی برای شما ایجاد کند و به طور کلی غیر تهاجمی است، بنابراین نیازی به زمان بهبودی ندارید. اکثر مردم پس از اتمام معاینه سونوگرافی می توانند به کار عادی خود ادامه دهند.
چشم انداز بلند مدت پس از اسکن سونوگرافی

درمان – در صورت وجود – به دلیل اسکن شما بستگی دارد. به عنوان مثال، فیبروم‌هایی که در طول اسکن تشخیص داده می‌شوند ممکن است با جراحی برداشته شوند (میومکتومی)، با داروها کوچک شوند یا به سادگی تحت نظارت باشند. سایر شرایطی که توسط اسکن اولتراسوند شناسایی می شوند، مانند توده های شکمی، ممکن است به آزمایشات بیشتر یا جراحی اکتشافی نیاز داشته باشند.

انواع دیگر اسکن

انواع دیگر دستگاه های اسکن تشخیصی عبارتند از:

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) – یک فرآیند تصویربرداری تشخیصی پیشرفته که با ترکیب یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی، تصاویر سه‌بعدی از بدن یک فرد تولید می‌کند.
اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) – از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای ایجاد تصویری از ساختارهای داخلی بدن استفاده می کند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

سوابق علمی دکتر فاطمه صالحی

  • شرکت در دوره های باز اموزی متخصصان زنان به عنوان سخنران
  • ارائه مقاله در مجلات ISIبا عنوان بررسی اندکس تراکم سرویکس به عنوان شاخص پیشگویی کننده زایمان زودرس
  • سخنران در کارگاه ارزیابی جنین در کنگره جامعه جراحان 1398
  • عضویت در انجمنها و اتحادیه ها:
  • عضو انجمن FMF انگلستان و دارای گواهی دوره های سونوگرافی FMF
  • دارای گواهی نامه کارگاه اکوکاردیو گرافی ونورو سونو گرافی جنین از پرفسور پالادینی