preloader

بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا، اکنون به دلایل گوناگون زنان و مردان امروزه عادت به به تأخیر انداختن باروری خود دارند و در سنین بالاتر اقدام به بچه دار شدن می نمایند. با توجه به اینکه با گذشت زمان، قدرت باروری، به ویژه در زنان، کاهش می یابد و بارداری در سن بالا ممکن است با عوارضی همراه باشد، دکتر فاطمه صالحی یک پزشک متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین (پریناتولوژی)، توصیه می کند که زن و مرد در صورت داشتن شرایط مناسب برای فرزندآوری، به سرعت اقدام به باروری نمایند.

بارداری در سن بالا با دکتر فاطمه صالحی

آفر ویژه دکتر فاطمه صالحی😍

دکتر فاطمه صالحی، متخصص پریناتولوژی با فوق تخصص در حوزه مراقبت و درمان زنان باردار و نوزادان، خدمات خود را در تهران ارائه می‌دهد. اکنون شما می‌توانید با ارتباط از طریق واتساپ، وی را جهت گرفتن وقت مشاوره ملاقات کرده و از تخفیف 10 درصد نیز بهره‌مند شوید. این فرصت را از دست ندهید و با تماس با دکتر فاطمه صالحی، به بهترین مشاوره و مراقبت برای مراقبت از سلامت شما و نوزادتان دست پیدا کنید.

بارداری در سن بالا

در حال حاضر، با افزایش سن ازدواج زنان، سن شروع بارداری نیز افزایش یافته است. همچنین، برخی از زوج ها به دلیل عوامل اقتصادی، تحصیلاتی، بیماری، دوره درمان، شغل و دلایل دیگر، تصمیم به تاخیر بارداری می‌گیرند و پس از مدت ها استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، در سنین بالا به‌منظور تجربه بارداری اول یا به دنیا آوردن فرزندان دوم و سوم، اقدام می کنند. همچنین، ناباروری نیز یکی از عواملی است که پس از درمان آن، بارداری در سن بالا ممکن است رخ دهد.

بهترین سن باروری

بهترین سن برای بارداری در زنان معمولاً بین 20 تا 30 سال است. این امر به دلیل این است که در این بازه سنی، بانوان از نظر فیزیکی و سایر جنبه ها در شرایط بهتری قرار دارند. با گذشت زمان و افزایش سن، بارداری در سن بالا کاهش می یابد و احتمال ناهنجاری های کروموزومی نیز افزایش می یابد.

علاوه بر این، سن پدر نیز در مسائل باروری تأثیرگذار است. با گذشت زمان و افزایش سن پدر، کیفیت اسپرم کاهش می یابد و مشکلاتی مانند ناباروری و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم نیز احتمالاً افزایش می یابد. اطلاعاتی که این موارد را توضیح می دهند، نشان می دهند که برنامه ریزی برای بارداری در سنین مناسب می تواند تأثیر مثبتی بر روی سلامتی مادر و نوزاد داشته باشد.

آیا مایلید درمورد استفاده از بی بی چک بدانید

خطرات حاملگی در سن بالای مادر

دلیلی که متخصصان زنان تأکید دارند که بارداری در سنین جوان (زیر 18 سال) ترجیح داده شود، این است که بارداری در سن بالا با خطرات و عوارضی برای مادر باردار و جنین همراه است. این خطرات عبارتند از:

دوقلویی

یکی از دلایل احتمال بیشتر حاملگی دوقلو در سن بالای زنان، تغییرات در سطح هورمون های زنان در این دوره زمانی است. این تغییرات ممکن است باعث افزایش احتمال ازاد شدن دو تخمک همزمان شود، که به نوبه خود منجر به حاملگی دوقلو می شود. با این حال، متاسفانه حاملگی دوقلو نیز همراه با عوارض و خطرات خاصی برای زنان باردار در سن بالا می آید.

این عوارض می توانند شامل مشکلات مرتبط با تحمل بدن به افزایش وزن و فشار بیشتر، افزایش خطر پیش زایمانی، و نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتر در طول دوره بارداری باشند. بنابراین، در حالی که احتمال دوقلویی در سن بالای مادر افزایش می یابد، باید به عوارض و مسائل پتانسیلی که ممکن است به همراه داشته باشد نیز توجه کافی شود.

زایمان زودرس

بارداری در سن بالا در زنان باردار در سن بالا، احتمال زایمان زودرس نسبت به زنان در سنین پایین تر بیشتر است.

ناهنجاری کروموزومی

با گذشت زمان و افزایش سن مادر همراه با کاهش کیفیت تخمک، احتمال وقوع مشکلات کروموزومی در تخمک و جنین افزایش می یابد. این مسئله می تواند منجر به افزایش احتمال سقط در دوره های ابتدایی بارداری شود، به دلیل وجود ناهنجاری های کروموزومی در جنین.

سندرم داون

احتمال ابتلا به سندرم داون، به ویژه با افزایش سن مادر (بیشتر از 35 سال)، افزایش می یابد. احتمال ابتلای جنین به سندرم داون نیز در مادران با سن بالای 40 سال تقریباً یک در هر صد حالت بارداری است.

دیابت بارداری

احتمال ابتلا به دیابت بارداری در سن بالا نسبت به سایر دوره‌های سنی بیشتر است. برخورد با دیابت و فشار خون کنترل نشده می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود و در نهایت به مرگ جنین در داخل رحم منجر گردد.

خواندن  درمان یائسگی

سقط جنین

سقط جنین، به ویژه در سه ماه اول بارداری، به دلیل نقایص کروموزومی، در سنین بالا به طور شایع تری رخ می دهد. همچنین، حاملگی پوچ، حاملگی مول، و عدم تشکیل جنین نیز در زنان با سن بالا بیشتر اتفاق می افتد.

فشار خون حاملگی

با گذشت زمان و افزایش سن مادر، احتمال ابتلا به فشار خون نیز افزایش می‌یابد. فشار خون بالا همچنین با خطرات و عوارضی همچون محدودیت در رشد جنین در داخل رحم (IUGR)، زایمان زودرس، و وزن کم نوزاد در زمان تولد همراه است.

خونریزی از جفت

خون ریزی در دوره بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم به دلیل جدا شدن زودرس جفت رحمی از دیواره رحم یا وجود جفت سرراهی، در زنان با سن بالا احتمالاً بیشتر اتفاق می افتد.

جفت سر راهی

احتمال ایجاد جفت سرراهی (محل جفت در دهانه رحم) در زنان با سن بالای 35 سال افزایش می‌یابد که به تبع آن احتمال وقوع عمل سزارین نیز افزایش می‌یابد.

نوزاد با وزن بالا یا وزن پایین

احتمال وزن کم نوزاد ناشی از زایمان زودرس یا IUGR و وزن بالا (ماکروزمی) ناشی از دیابت در مادران با سن بالا، افزایش یافته است.

سزارین

احتمال انجام عمل سزارین در سن بالا به دلیل افزایش عوارض دوران بارداری بیشتر است. همچنین، در سنین بالا، عوارض مرتبط با عمل سزارین نیز به دلیل عواملی چون افزایش وزن، احتمال چسبندگی در صورت وجود سوابق جراحی قبلی، عفونت مزمن، بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون، موارد میوم رحمی و سایر عوامل، افزایش می یابد.

سونوگرافی اورژانسی

سونوگرافی اورژانسی یک فرآیند تصویربرداری با فرکانس صوتی است که به صورت فوری و در شرایط اورژانس، جهت ارزیابی وضعیت سلامت فرد استفاده می‌شود.

آخرین سن برای حاملگی

آخرین سن برای حاملگی به مفهوم سن حاکم بر انجام باروری یا بارداری در زنان اشاره دارد. این سن ممکن است مختلف باشد و بسیاری از عوامل به آن تأثیر می‌گذارند. در حدود سن 35-40 سالگی، بسیاری از زنان با یک افت تدریجی در توانایی باروری مواجه می‌شوند و احتمال بروز مشکلات باروری افزایش می‌یابد. بعد از سن 40 سال، این احتمال به شدت افزایش می‌یابد، و بسیاری از زنان با مشکلات بیشتری در حاملگی و بارداری مواجه می‌شوند.

به همین دلیل، برخی متخصصان به عنوان آخرین حداکثری برای حاملگی سن 35 سال یا حتی 30 سال را مطرح می‌کنند. با این حال، هر زن به صورت فردی متفاوت است و عوامل مانند سلامت عمومی، تغذیه، وضعیت باروری و تاریخچه پزشکی ممکن است تأثیر گذار باشند. مهمترین نکته این است که در صورت تصمیم به بارداری در سن بالا، مشاوره با یک پزشک یا متخصص زنان و زایمان در مورد شرایط شخصی و احتمالات باروری بسیار حائز اهمیت است.

بارداری در سن بالا دکتر فاطمه صالحی متخصص زنان در تهران
بارداری در سن بالا دکتر فاطمه صالحی متخصص زنان در تهران

آیا بارداری در سن بالا  47 سال خطر دارد؟

بارداری در سن بالا 47 سال با خطرات و چالش‌های به ویژه‌ای همراه است. این سنین به عنوان سنان بارداری پیرتر (advanced maternal age) شناخته می‌شوند. برخی از مسائل و خطرات مرتبط با بارداری در این سنین عبارتند از:

1. احتمال افت کیفیت تخمک: با گذشت زمان، کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به افزایش احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین شود.

2. افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با بارداری: زنان با سن بالای 47 سال ممکن است بیشتر افترا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت بارداری و بیماری‌های قلبی داشته باشند که می‌تواند ریسک بروز مشکلات در دوران بارداری را افزایش دهد.

3. احتمال افزایش خطر سقط: احتمال سقط در دوران بارداری نیز با افزایش سن افزایش می‌یابد.

4. خطرات زایمان: زایمان در سنین بالا ممکن است با مشکلات نظیر زایمان زودرس، نیاز به عمل سزارین، و خطرات مرتبط با پیش‌زایمانی همراه باشد.

با توجه به این خطرات، درصورت تصمیم به بارداری در سن بالا، مشاوره با یک پزشک یا متخصص زنان و زایمان بسیار حائز اهمیت است. این متخصصان ممکن است به شما راهنمایی در مورد سلامت عمومی، خطرات بارداری در سن بالا و گزینه‌های درمانی مختلف کنند.

کلام آخر

رنگ خون پریود با متخصص زنان دکتر فاطمه صالحی در تهران

در پایان، حفاظت از سلامت زنان و جنین‌ها برای من به عنوان یک پزشک جراح متخصص زنان و زایمان، یک تعهد عظیم محسوب می‌شود. هدف من ایجاد تجربه‌های ایمن و مطمئن برای هر زن باردار و خانواده‌اش است. در این مسیر، با اطمینان و اعتماد متقابل، هر روز به نقش جذاب و حیاتی که برای سلامت و خوشبختی زنان و خانواده‌ها ایفا می‌کنم، پیش می‌روم. اگر سوال یا نگرانی دارید، همیشه در دسترس هستم تا شما را راهنمایی کنم و حمایت کنم.

با سپاس از شما و آرزوی بهترین‌ها برای سلامتی و شادی برای شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

سوابق علمی دکتر فاطمه صالحی

  • شرکت در دوره های باز اموزی متخصصان زنان به عنوان سخنران
  • ارائه مقاله در مجلات ISIبا عنوان بررسی اندکس تراکم سرویکس به عنوان شاخص پیشگویی کننده زایمان زودرس
  • سخنران در کارگاه ارزیابی جنین در کنگره جامعه جراحان 1398
  • عضویت در انجمنها و اتحادیه ها:
  • عضو انجمن FMF انگلستان و دارای گواهی دوره های سونوگرافی FMF
  • دارای گواهی نامه کارگاه اکوکاردیو گرافی ونورو سونو گرافی جنین از پرفسور پالادینی