preloader

اولین سونوگرافی بارداری

اولین سونوگرافی بارداری

انتظار بخش بزرگی از بارداری است. شما تعجب می کنید که کودک شما چگونه خواهد بود و مهمتر از آن، اینکه آیا او سالم خواهد بود یا خیر. سونوگرافی یک نگاه اولیه به داخل رحم را ارائه می دهد و فرصتی برای یادگیری کمی بیشتر در مورد تاریخ زایمان مورد انتظار و وضعیت سلامتی کودک شما دارد.

ربکا جکسون، دکتر، استادیار زنان و زایمان در کالج پزشکی سیدنی کیمل در دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا، می گوید: سونوگرافی سه ماهه اول معمولاً 7 تا 8 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی انجام می شود. نکته اصلی این است که تاریخ بارداری را تأیید کنیم تا مطمئن شویم که تاریخ زایمان دقیقی داریم، مطمئن شویم که می توانیم ضربان قلب نوزاد را ببینیم، و ببینیم یک جنین وجود دارد یا بیش از یک.

پزشک شما همچنین می تواند از این آزمایش برای غربالگری مشکلات ژنتیکی و همچنین برای یافتن هرگونه مشکلی در رحم یا دهانه رحم استفاده کند. اگر مشتاق یادگیری جنسیت کودک هستید، باید کمی بیشتر صبر کنید. فاش شدن جنسیت و همچنین اطلاعات بیشتر در مورد آناتومی کودک در سونوگرافی بعدی شما که بین هفته های 18 تا 22 بارداری شما انجام می شود، ارائه می شود.

سونوگرافی معمولی یک تصویر مقطعی دو بعدی از کودک شما ایجاد می کند. برخی از امکانات، سونوگرافی های سه بعدی و حتی چهار بعدی را تبلیغ می کنند که تصویری شبیه به عکس از کودک شما ایجاد می کند. این اسکن‌های با تکنولوژی بالا ضروری نیستند، اما اگر مشکوک هستید که کودک شما دارای یک ناهنجاری مانند شکاف کام است که با تصویربرداری دوبعدی به وضوح دیده نمی‌شود، ممکن است ترجیح داده شوند.

سونوگرافی قبل از تولد می تواند به یکی از دو روش انجام شود – ترانس شکمی (روی شکم) یا ترانس واژینال (داخل واژن). اگر در اوایل بارداری باشد، ممکن است سونوگرافی ترانس واژینال انجام دهید، زیرا تصویر دقیق تری از کودک هنوز کوچک شما ایجاد می کند.

برای سونوگرافی از طریق شکم، با مثانه پر وارد می شوید. مثانه پر رحم شما را به سمت بالا کج می کند و روده های شما را از مسیر خارج می کند تا دید راحت تر باشد.

 

سونوگرافی

 

اولین سونوگرافی بارداری

تکنسین مقداری ژل را روی یک دستگاه دستی به نام مبدل قرار می دهد و آن را روی شکم شما حرکت می دهد. مبدل امواج صوتی را آزاد می کند که از استخوان ها، مایعات و بافت های جنین منعکس می شود تا تصویری از کودک در رحم شما ایجاد کند. شما می توانید کودک خود را روی یک صفحه ویدیو ببینید.

در طول سونوگرافی ترانس واژینال، شما از کمر به پایین لباس را در می آورید و پاهای خود را در رکاب قرار می دهید، درست مانند معاینه لگن. تکنسین قبل از قرار دادن مبدل در داخل واژن، آن را با یک غلاف کاندوم مانند و روان کننده می پوشاند.

انجام سونوگرافی در دوران بارداری مهم است، زیرا می تواند به سرعت اطلاعات زیادی در مورد کودک شما به پزشک شما بدهد. اگر تکنسین هر گونه مشکلی را کشف کرد، ممکن است لازم باشد برای سونوگرافی دوم یا آزمایشات دیگر مراجعه کنید.

اولین سونوگرافی می تواند بارداری را تایید کند، به تعیین سن حاملگی جنین و تخمین تاریخ زایمان کمک کند. اما برای برخی دیگر، اولین سونوگرافی بارداری، اسکن آناتومی است که در حدود 20 هفته انجام می شود.

چه زمانی باید اولین سونوگرافی خود را انجام دهید؟

زمان اولین سونوگرافی بارداری شما به مواردی مانند سن شما، سابقه پزشکی شما، منظم بودن سیکل و آخرین دوره قاعدگی (LMP)، ترجیح ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و خطراتی که ممکن است در طول بارداری با آن مواجه شوید بستگی دارد. برای بسیاری از افراد، اولین سونوگرافی در حدود 8 هفتگی انجام می شود.

خواندن  ارگاسم در زنان؟چگونه به ارگاسم برسیم؟

اسکن اولیه (6 تا 8 هفته)

بسیاری از ارائه دهندگان اولین سونوگرافی بیماران خود را در حدود 6 تا 8 هفته پس از بارداری برنامه ریزی می کنند که می تواند در اولین ویزیت قبل از تولد باشد. دیگران فقط در صورتی که حاملگی پرخطر در نظر گرفته شود، چه به دلیل سن، علائم پزشکی فعلی (خونریزی، درد شکم)، یا سابقه سقط جنین، ناهنجاری های مادرزادی، یا عوارض بارداری، سونوگرافی زودهنگام را ترتیب میدهند.

سونوگرافی دوستیابی (هفته 10 تا 13)

سونوگرافی های انجام شده در حدود 10 هفته رشد نوزاد را ثبت می کند. تکنسین سونوگرافی طول بدن آنها را از تاج تا کفل اندازه گیری می کند، که به عنوان نشانگر سن بارداری عمل می کند (و بهتر تاریخ زایمان را پیش بینی می کند).

این سونو به ما کمک می کند تا تعیین کنیم که آیا اندازه جنین با اندازه ای که باید بر اساس آخرین دوره قاعدگی بیمار باشد، مطابقت دارد یا خیر. “طول تاج تاج کوچکتر ممکن است نشان دهنده جنینی باشد که به طور طبیعی رشد نمی کند و ممکن است مشکل کروموزومی داشته باشد.” همچنین ممکن است به این معنی باشد که تاریخ تخمینی زایمان شما بر اساس آخرین دوره قاعدگی شما متوقف شده است، که برای افرادی که سیکل های نامنظم دارند رایج است.

در این دوره، ممکن است آزمایش شفافیت نوکال (NT) به شما پیشنهاد شود که خطر ناهنجاری‌های کروموزومی و برخی اختلالات مادرزادی قلبی را در کودکتان ارزیابی می‌کند. این معاینه دو قسمتی شامل یک آزمایش خون است که سطح هورمون‌ها و پروتئین‌های خاص بدن شما را اندازه‌گیری می‌کند و یک سونوگرافی که ضخامت پشت گردن نوزاد را ارزیابی می‌کند (افزایش ضخامت نشان می‌دهد که ممکن است در معرض خطر ابتلا به سندرم داون، تریزومی 18 باشند. و سایر اختلالات ژنتیکی). سونوگرافی NT یک انتخاب شخصی است. همیشه بهترین کار این است که مزایا و معایب را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

بررسی تشریحی (هفته 18 تا 20)

در هفته 20، اکثر افراد باردار اولین سونوگرافی خود را انجام داده اند، اما در برخی موارد، سونوگرافی 20 هفته ای که به آن اسکن آناتومی نیز گفته می شود، اولین سونوگرافی است. این سونوگرافی معمولی نسبتاً جامع است. جین چوئه، MD، مدیر تشخیص پیش از تولد در بیمارستان کودکان لوسیل پاکارد استنفورد در پالو آلتو، کالیفرنیا، می‌گوید: ما به حدود 35 عنصر از جمله مغز، قلب، کلیه‌ها، اندام‌ها، صورت، جنسیت و موارد دیگر نگاه می‌کنیم.

جنین از قطر و دور سر، دور شکم و طول استخوان فمور اندازه گیری می کند. سونوگرافی‌ها نمی‌توانند همه مسائل پزشکی و ژنتیکی را تشخیص دهند، اما می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی را که نشان‌دهنده اختلالات بالقوه است، برجسته کنند.

سونوگرافی های اضافی

مواردی وجود دارد که ممکن است فرد به سونوگرافی اضافی نیاز داشته باشد، مانند مشکلاتی در دهانه رحم، مایع آمنیوتیک، یا محل یا اندازه جفت. اگر فرد باردار مبتلا به دیابت، پره اکلامپسی، فشار خون بالا، یا مشکلات جفت یا رحم هستید، ممکن است برای اطمینان از اینکه جنین در منحنی رشد خود باقی می ماند، به سونوگرافی رشد نیاز داشته باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

سوابق علمی دکتر فاطمه صالحی

  • شرکت در دوره های باز اموزی متخصصان زنان به عنوان سخنران
  • ارائه مقاله در مجلات ISIبا عنوان بررسی اندکس تراکم سرویکس به عنوان شاخص پیشگویی کننده زایمان زودرس
  • سخنران در کارگاه ارزیابی جنین در کنگره جامعه جراحان 1398
  • عضویت در انجمنها و اتحادیه ها:
  • عضو انجمن FMF انگلستان و دارای گواهی دوره های سونوگرافی FMF
  • دارای گواهی نامه کارگاه اکوکاردیو گرافی ونورو سونو گرافی جنین از پرفسور پالادینی